tisdag 10 november 2009

Det blev nej!

Det blev NEJ till ombildning på dagens stämma. Stämman gick lugnt och städat till, förutom på slutet där Björn Isaksson från konsulten Isaksson&Partners uppmanade de som var i lokalen som röstat nej att ändra sig och säga ja!

Vi är mycket glada och tackar för allt stöd vi har haft i denna process. Vi utgår nu från att det demokratiskt fattade beslutet respekteras. Vi återkommer med mer information!

57 kommentarer:

  1. Ett stort grattis från Rädda Linjalen!

    SvaraRadera
  2. Underbart!!!! Tack alla vettiga manniskor :)

    /Ringvägen 35

    SvaraRadera
  3. Ett stort grattis till Er från oss i Östberga
    Kenneth Ordf. LH Östberga

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt, nu kan jag äntligen slappna av. Det har varit så oerhört stressande med hela denna ombildningsprocess. Stort tack till denna blogg som tillfört mycket information och kommit med många klargörande.

    SvaraRadera
  5. Grattis!
    Kanske många börjar förstå att nuvarande räntor inte kommer att bestå i all framtid. Jag är säker på att de flesta, även de mest inbitna talibanerna kommer att känna lättnad över detta resultat.

    SvaraRadera
  6. Vad säger man grattis till, 162 personer röstar ja, av 240, märkligt med demokrati.
    Men Stockholmshem är ju så tillmötesgående med renoveringar och förändringar. Nej till allt. 37an

    SvaraRadera
  7. Grattis! Underbara nyheter!
    Ni har utfört ett fantastiskt informationsarbete!

    SvaraRadera
  8. Lite fakta till Anonym 21:59
    Det var 161 Ja-röster och det totala antalet röstberättigade är 245. För att en ombildning ska kunna genomföras krävs att två tredjedelar röstar ja till att köpa fastigheten. Det är lagstadgat som skydd för att föreningen ska få en hållbar ekonomi.

    SvaraRadera
  9. Gratulerar!
    Detta är oerhört glädjande.
    /Purre

    SvaraRadera
  10. Jag har förstått det. Det är inte bara du som kan läsa och skriva. Men det är 65,7 % som aktivt röstar Ja, det är mer än en majoritet i min värld. När du/ni uttalar er så låter det som ni representerar hela Ånghästen. Men att gömma sig bakom paragrafer och skrämma människor som är osäkra med fåniga och oseriösa exempel är ju bara fånigt. Vad är du/ni rädda för?
    37an

    SvaraRadera
  11. Underbart!!!!

    MEN detta är väl knappast slutet..eller?

    Brf kommer väl snarast komma med datum
    för ny stämma och förlängning av omb tiden.

    MB17

    SvaraRadera
  12. Grattis! Å vad vi blir glada. Ni ska va riktigt stolta, det är er förtjänst som har vägt upp brf:s ensidiga information och stått pall uthängningsförsök mm. Nu gäller det att alla nej:are står på sig. Tack för en bra blog som vi använder oss av även är borta i Dalen.

    SvaraRadera
  13. 37an. Jag är inte rädd för något varför skulle jag vara det? Allt jag vill är att bo kvar i den hyresrätt i allmännyttan som jag en gång flyttat till. Vi redovisar vilken lagstiftning som gäller och det är varken att skrämmas eller att gömma sig utan att redogöra för den fakta som gäller. Det är alla betjänta av oavsett om man är Ja eller Nej sägare.

    Sedan kan man fråga sig hur demokratiskt det är att efter rösträkningen är klar försöka förmå den som sagt nej på sittande möte att ändra sin åsikt?!

    SvaraRadera
  14. Grattis Rädda Svärdet för allt ni gjorde för oss alla som var emot det och inte kunde kämpa med er.
    Hoppas bara att alla vi som sa NEJ ska stå för det och inte ändrar oss.

    SvaraRadera
  15. Stort grattis till er! Skönt att se att inte hela Stockholms lägenhetsbestånd förvandlas till bostadsrätter.

    SvaraRadera
  16. Anonym: Eftersom vi lever i en demokrati så kan du alltid i sann demokratisk anda påverka dina politiker att ändra lagen så att bostadsrättsombildning kan genomföras med enkel majoritet.

    Problemet med det arrangemanget är att enkla ekonomiska samband gör att det inte går att få ekonomi i en förening med endast 50 procent anslutningsgrad.

    Så resultatet blir detsamma. Ingen ombildning om det inte finns ett tillräckligt stort antal intresserade som går in med pengar.

    Min kvalificerade gissning är att ovan är det som hindrat den sittande majoriteten - som tycker att ombildning av hyresrätt till bostadsrätt är höjden av demokrati - från att se till att lagen ändras i den riktningen.

    SvaraRadera
  17. Självklart har vi inte hört det sista från brf Ånghästen. Men, det är oerhört viktigt att betänka att en del (oklart hur många) röstat ja för att utifrån styrelsens löften bo kvar med oförändrad hyra i tre år eller ha ett attraktivt bytesalternativ när man flyttar härifrån.

    Jag tycker att det är schysst att lagstiftningen kräver 2/3 majoritet eftersom det handlar om ombildning och att många faktiskt valt att bo i sin lägenhet för att det är en hyreslägenhet och inget annat. Dessutom borgar 2/3 majoritet för köp för att det kan bli en hållbar ekonomi i ombildningen, faktiskt.

    SvaraRadera
  18. Stort Grattis.
    Boende i Tumstocken

    SvaraRadera
  19. Stort Grattis!

    Er seger är vår seger! Hyresrätten lever kvar på Södermalm.

    Låt oss nu hoppas att Brf Ånghästen agerar demokratiskt och drar tillbaka sin intresseanmälan hos Stockholmshem. Att agera på annat sätt kommer bara att leda till ytterliggare splittring mellan grannar.De boende har sagt sitt!

    Olof Fryklöf/Linjalen

    SvaraRadera
  20. Underbart!

    Vi gäller som ovan skriver: att alla nej:are står på sig.

    Jag är glad men jag är på min vakt.

    Tack Rädda Svärdet btw för ert outtröttliga arbete att sprida kunskap och information - suveränt sakligt och tålmodigt.

    /Ringv.

    SvaraRadera
  21. Tack för att ni var där och berättar vad som hände. Bra att det finns hyresrätter kvar i allmännyttan i innerstan, att vi inte röstade för att öka segregationen ännu mer. /Charles Berkow

    SvaraRadera
  22. Åååå, va kul! Ett stort, varmt GRATTIS från mig!

    /Martha i Hagen

    SvaraRadera
  23. Jag tyckte det gick lungt till hela tiden, Björn Isaksson ställde en fråga om någon ville ändra sitt svar till ja från nej.
    Det som kanske var konstigt med detta var att en person sa nej för alla, utan att ta någon som helst hänsyn.

    SvaraRadera
  24. Anonym 07.31, den här frågan handlar inte om hänsyn! Den handlar om att några vill köpa sina lägenheter, för att priset är lågt satt jämfört med marknadspriserna, medan andra inte vill bli bostadsrättslåntagare. Var är hänsynen för oss som vill bo kvar i våra nuvarande lägenheter i hyresrättsform i allmännyttan??

    SvaraRadera
  25. Hjärtliga gratulationer till alla kämpar i Svärdet!

    Märkligt att det bara är att fortsätta hålla köpstämmor efter att hyresgästerna har sagt sitt. Bestämmelserna runt köpstämmor är verkligen skendemokrati i dess men tydliga form.

    SvaraRadera
  26. Tack för att ni räddat husen jag växte upp i, nu kan jag fortsätta drömma om att en dag flytta tillbaka!

    SvaraRadera
  27. Som jag förstod det så fanns det tillräcklig majoritet men att det föll på något formfel. Kan någon förklara?

    SvaraRadera
  28. Jag vill bo kvar i Svärdet, även på längre sikt. Det hade känts betydligt tryggare om jag fått köpa min lägenhet. När hyrorna höjs får många överväga att flytta. Att betala en högre månadsavgift till föreningen och banken känns ok. Chansen att få igen pengarna den dag man flyttar är stor. Om man dör får barnen något att ärva. Eventuella skulder ärvs däremot inte. Att betala en hög hyra till hyresvärden medför inga sådana fördelar.

    SvaraRadera
  29. Ovanstående skrev: "Märkligt att det bara är att fortsätta hålla köpstämmor efter att hyresgästerna har sagt sitt. Bestämmelserna runt köpstämmor är verkligen skendemokrati i dess men tydliga form."

    Ja visst är det mycket märkligt!
    Många jag talar med säger samma sak.
    Om kanske hundra år kommer folk skaka på huvvet åt detta,
    totalt urbota idiotiska

    i att vid 2000talet man nu fick hålla fler köpstämmor efter att kontraktsinnehavare sagt sitt.

    Det är nästan så att man vill kontakta media, folk vet ju inte om detta
    ohyggligt korkade sätt

    att det går till så att köpstämmor får fortsätta efter att folks uttryckliga bestämda val inte respekterats.

    Nästan så man känner det som en skymf! Tror man att nån här är korkad ?

    Ungefär som att jag går till val och röstar på X eller Y eller who ever... Men nästa vecka måste jag rösta IGEN....och IGEN...
    Folk hade ju gått i taket om det skulle kallas "demokratisk politik"

    Say no more....

    Nej nu gäller det att alla nej:sägare står på sig.

    Någon som minns hur det gick för "Sköldgatan" och kan uppdatera oss om det? Där hölls fler stämmor om jag minns rätt.

    SvaraRadera
  30. Ni ska nog inte ropa hej än...

    Berlinmuren revs 1989, 2009 kanske muren mot Maria Bangata också rivs - inom kort vet vi.

    SvaraRadera
  31. Om du med "Sköldgatan" menar Skottet så har de klandrat köpstämman på ett flertal punkter och det är uppe i tingsrätten.

    SvaraRadera
  32. Stort GRATTIS! Hoppas att ni orkar stå på er till slutet. I så fall kan ni ju tipsa era ombildningsaktivister om Dalen. Här finns en massa gårdar som fått ja med knapp majoritet (även om sista ordet inte är sagt än). Om det går till köp, så är vi många som gärna byter mot en hyresrätt i innerstan. Som byte lämnar vi ombildade lägenheter att köpas till ett förmånligt kvadratmeterpris som säkert ligger bra mycket lägre än hos er!

    Håll ut!

    Hälsningar Marie-Louise Kastanjegården

    SvaraRadera
  33. Ni svänger er gärna med uttryck som demokrati och visst, det krävs 2/3 för att fatta ett giltigt beslut men kom ihåg att nej-sidan har mindre än 35 procent anhängare.
    På 242 lägenheter finns det säkert dem som inte ens bemödat att sätta sig in i frågan (ja, tyvärr är det nog så) och det gör andelen riktiga nej-aktivister ännu lägre i praktiken.

    Ett fåtal högljudda har stoppat det stora flertalet, men det är många som tror att det kommer ordna sig till slut.

    SvaraRadera
  34. Nu får ni nog dämpa er litet.

    I Svärdet var det ju som så att man hade erfoderlig majoritet. Alltså 164 röster.

    MEN - föreningen upptäckte att 2 röster inte var giltiga, då båda personerna på ett kontrakt måste rösta. Har en av 2 personer gått hem så kan man inte räkna rösten.

    Alltså är ni riimligtvis ca 2 veckor från ett ombildningsbeslut.

    Lise

    SvaraRadera
  35. I skottets klandran kan man läsa att HGF klandrat för sent i ett fall och förlorar fallet på en så enkle miss.

    Sedan ser det ganska mörkt ut för dem att vinna över huvud taget. Föreningen har torrt på fötterna tycks det.

    SvaraRadera
  36. Ok - alltså censurerar ni inlägg. Riktigt dåligt. Påminner om gamla össtater och kina.

    varför klarar ni inte av att berätta varför det blev "ett nej"? Det var ju inte ni som fick till det utan föreningen.

    Det var ju så att på stämman var det 164 ja - som räcker för 2/3. Men sedan, efter kontroll, visade det sig att några röster var fel (2 eller 3).

    Inte beroende på erat kampanjande - utan på föreningens egen kontroll.

    Alla kontrakt har en röst. Är man fler på kontraktet så måste båda rösta ja.

    I några fall var det ja - men bara ena personen var närvarande och hade inte lämnat in fullmakt.

    Alltså blev det ett ja - men på teknikaliteter så blev det nej.

    Varför kan ni inte säga sanningen?

    SvaraRadera
  37. Grattis!

    Och bra jobbat för att behålla allmännyttiga hyresrätter i stan.

    SvaraRadera
  38. Björn Isaksson från Isaksson&Partners "uppmanade" inte folk att rösta ja.
    Han frågade om det var någon av dom som röstat nej som skulle kunna tänka sig att rösta ja.
    En fråga som vars svar helt respekterades.
    Inte på något sätt uppmanande.

    SvaraRadera
  39. Anonym, 00:57
    Det finns med stor sannolikhet folk i båda lägren som inte bemödat sig om att sätta sig in i frågan....

    Orsaken till att det krävs 2/3 majoritet för att bilda bostadsrätt är att det inte går att få ekonomi i en förening med 50 procents anslutningsgrad.

    Så önskan om att kunna bilda bostadsrätt med enkel majoritet stupar på enkla ekonomiska samband.

    SvaraRadera
  40. Lise: Att ta över förvaltningen av en fastighet med 242 lägenheter är ett rätt stort beslut. Det kommer att följas av många, många fler stora och krävande beslut.

    Om man då inte ens lyckas ha koll på vad som krävs för att rösta ja - närvarande på stämman eller giltig fullmakt - känns inte helt stabilt.

    Det är korrekt att ombildningen stupade på tre formaliafel men det borde inte ha undgått någon vad som krävs för att rösta ja.

    SvaraRadera
  41. Om Skottet och att föreningen tycks ha torrt på fötterna; Det var visst där som man använde sig av en fullmakt från en avliden person, bl.a. Tveksamt om det kan kallas att ha torrt på fötterna. Man kan undra om denna brf har några liknande slamkrypare i sin trave av fullmakter, nej visst ja - de kallade dem ju för intyg.

    SvaraRadera
  42. Matematik är tydligen svårt att döma av en del inlägg här. Ca 80 kontraktsinnehavare som säger nej till att bli bostadsrättslåntagare kan knappast kallas ett fåtal. Och vi har ingen som helst aaaning om hur många av ja-röstarna som röstade ja för att de hoppas på tre års utlovad oförändrad hyra som resthyresgäster alternativt för att få ett bra bytesobjekt för att de vill flytta härifrån.

    SvaraRadera
  43. Lise skrev....

    "Alltså är ni riiimligtvis ca 2 veckor från ett ombildningsbeslut."

    Sakta i backarna fröken!

    Med ett sådant stöddig låtsat självsäkert anslag i tonen

    vinner du inget.
    Tvärtom. Folk orkar inte lyssnar på självförhärligande profetior.

    Detta är ingen retorisk lekskola.

    Om det så vore!

    Min lund sover i månskenslakan i vinter.

    När snön fallit om de cirka två veckorna
    i advent vet vi alla mer,
    men mycket hinner hända på denna korta tid,
    och vi är ändå oss lika inuti.

    Själv står jag fast vid mitt val
    och jag vet att somliga hånar mig för det.

    Men jag har haft tid att tänka
    färdigt nu.


    /Tantodamen

    SvaraRadera
  44. Svar till dig som tror att man inte ärver skulder!
    Finns tillgångar i Dödsboet per dödsdagen så betalas Dödsboets skulder per dödsdagen från dessa tillgångar.
    Nej, det är förvisso sant att man inte ärver en skuld, i den bemärk3lsen att du som arvinge tar över skulden.
    Men...
    du skall veta detta. Om det finns tillgångar i ett dödsbo så betalas skulden med tillgången. Och du ärver den del av tillgången som förhoppningsvis finns kvar EFTER det att skulden är betald.
    Alltså, enkelt beskrivet:

    1. En person avlider och efterlämnar lite sparpengar, värdepapper och en bostadsrätt.
    Personen har också kvar ett Bolån.

    2. Efter det att personen är avliden upprättas en bouppteckning, dvs en förteckning över tillgångar och skulder per dödsdagen.
    Bostadsrätten värderas til marknadsvärdet per dödsdagen.
    Av bouppteckningen framgår även släktutredning och ev testamentstagare, legat osv osv. Och ev upprättas en boskifteshandling och en kontokurant.

    3. Skulden ifråga, dvs bolån, kommer oftast banken vilja att dödsboet betalar. Du upphör ej med automatik att vara återbetalningssksyldig för ett lån bara för att du går och faller ifrån. Kolla med din bank vad som händer då du avlider.
    Så... Dödsboet som har tillgångar får ta av dessa för att betala skulden.
    Det som blir kvar i Dödsboet kommer enligt boskifteshandlingen / kontokurant / fördelas till arvtagarna.

    4. Låt säga att ägarna av dödsboet på något vis lyckas låta bli att betala skulden till banken trots tillgångar, så restföres skulden till Kronofogden. Visar det sig att det vid dödstillfället fanns tillgångar i Dödsboet så kommer skulden att indrivas till den del det fanns tillgångar på dödsdagen.

    5. Så, ja du har delvis rätt, man ärver inte skulder. Det du ärver är tillgångar som kvarstår efter det att Dödsboets skulder är betalda/kvittade.

    6. Det finns en särskild försäkring att teckna hos din bank för eventualiteter vid dödsfall kontra bolånet.
    Mitt råd: Tala med banken om vad som händer när just du skulle avlida.

    hälsar: Sakkunnig i arv- och gåva frågor.

    SvaraRadera
  45. om Gertrude Stein hade varit närvarande på stämman hade hon skakat lite och och sagt
    -på sitt språk så klart-

    Ett nej är ett nej är ett nej...

    SvaraRadera
  46. Vad tråkigt har blivit här i området.Folk jämför Maria Bangata med Berlin muren.När vi flyttade hit gjorde vi det för att vi tyckte om området och det boendeformen som finns är hyresrätt.Ni alla som vill äga en bostadsrätt,ni kan köpa en ,det finns tusentals på marknaden men inte här på MB.Det finns folk som vill inte belasta sin ekonomi och skaffa sig en massa skulder.Acceptera det!!

    Hoppas bara att alla som röstade nej står fast med sin nej-röst tills bostadsrättcirkusen är över.

    Tack alla ni som jobbar med Rädda Svärdet.
    Tack Ylva!!

    SvaraRadera
  47. RE: Annika DEN 12 NOVEMBER 2009 21:50 och 21:55

    Du skriver "Det finns med stor sannolikhet folk i båda lägren som inte bemödat sig om att sätta sig in i frågan...."

    och ja - det känns så. Du verkar inte vara så värst insatt.

    När det gäller extrastämman (köpstämman) är det ju föreningens medlemmar som fattar beslut. Inte styrelsen.

    Kontrollen ligger inte heller på styrelsen - utan på rösträknare och protokolljusterare. Och numera har ni även en utomstående som bistår.

    Och.. så var det ju som så att det var just styrelsen och dessa funktioner som upptäckte att det var för få röster. Alltså fungerade kontrollen och beslut fattades på rätt sätt.

    Alla blev skyddade? ja?

    Sluta skrika fuskt och oegentligeheter hela tiden. Det blir så pinsamt när det är jätte-jätte fel som i detta fall Annika.

    Jag tror att ni skulle tjäna litet trovärdighet på det.

    Rätt ska ju vara rätt. Och alla få tycka olika. OCh i detta fall hade du fel

    // Lise

    SvaraRadera
  48. Det är absolut ingen slump /demokratiskt framröstat resultat/ att det egentligen blev exakt det antal som krävs för ombildning.
    det är på förhand planerat och genom idog övertalning och luddiga löften till ev resthyresgäster, som lett fram till det resultatet. Det är min absoluta övertygelse. Det behövs bara att en eller två träder fram och berättar exakt vad de blivit lovade, dvs vad de tror att Brf kommer att erbjuda dem efter genomförd ombildning (bakom ryggen på medlemmarna)så är det morsning och goodbye sedan.
    "En som kommer få fram bevisen"

    SvaraRadera
  49. Det blev Nej och idag meddelades att det inte heller blir några marknadshyror
    http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgfdata/2009/11/press/press20091113_105132810/press20091113_105132810#

    SvaraRadera
  50. Re: Anonym DEN 13 NOVEMBER 2009 14:08


    Mnja... nu citerar du bara "nyheten" utan att fylla på med vad som verkligen sker.

    den sk "koch-modellen" skall inte antas. Men däremot SABO / HGF's modell ... även kallad "Stockholmsmodellen".

    eller en "3/4 Koch" som man säger.

    * Läget skall avgöra hyran (A-K områden)
    * Hyrestaket tas bort, dvs hyran har ingen övre begränsning
    * Allmännyttan är inte längre normerande - dvs de privata värdarna blir fullvärdig part
    * Allmännyttan skall drivas på affärsmässiga grunder..

    Så.. var betyder detta? Låter set som "Klassiska socialdemokratiska" ideer? Nej - verkligen inte.

    Det är idel snömos och eftergifter. Fastighetsägarna trängde HGF i ett hörn och Stockholmsmodellen är resultatet av deras kräftgång.

    De sk "normerade bruksvärdeshyrona" som infördes i malmö kostade de boende mellan +30 < +70% i höjd hyra.

    Man kan litet på skämt säga att
    "Även en polerad bajskorv är en bajskorv"

    // Lise

    SvaraRadera
  51. Men nu är det dags igen...ny stämma som styrelsen hoppas mkt på.

    Vi får se var det landar denna förhoppningsvis sista gången som ånghästen gör sig hörd

    Maria bangata17 som hänger på Björns

    SvaraRadera
  52. Lise 9:22:
    Du hänvisar till mina inlägg men kommenterar något helt annat än det som står i dem. Jag vet inte riktigt vilka inlägg du blandar ihop mina med men jag kan ju för ordningens skull kommentera ditt inlägg...

    Du skriver:
    "När det gäller extrastämman (köpstämman) är det ju föreningens medlemmar som fattar beslut. Inte styrelsen."
    Ja? Var påstod jag något annat i de två inlägg du hänvisar till? Jag nämnde öht inte extrastämman.

    "Kontrollen ligger inte heller på styrelsen - utan på rösträknare och protokolljusterare. Och numera har ni även en utomstående som bistår."
    Var i mina båda inlägg hade jag synpunkter på kontrollen? Stämman genomfördes i det stora hela på ett helt igenom korrekt sätt.

    "Och.. så var det ju som så att det var just styrelsen och dessa funktioner som upptäckte att det var för få röster. Alltså fungerade kontrollen och beslut fattades på rätt sätt. Alla blev skyddade? ja?"

    Javisst. Var påstod jag annat? Jag skrev att ombildningen stupade på tre formaliafel. Jag kunde förstås ha tillagt att dessa uppmärksammades på ett korrekt sätt av rösträknarna bara för att vara övertydlig. Jag påpekade sedan att det är en smula konstigt för mig att två hushåll som önskar ombilda har lyckats missa att båda måste vara på plats eller lämna fullmakt... Det har ju gått ut rätt gedigen information i det ämnet från Ånghästen.

    "Sluta skrika fuskt och oegentligeheter hela tiden. Det blir så pinsamt när det är jätte-jätte fel som i detta fall Annika. Jag tror att ni skulle tjäna litet trovärdighet på det."

    Kan du vara snäll och peka på var i mina två inlägg du hänvisar till jag har skrikit om fusk.

    "Rätt ska ju vara rätt. Och alla få tycka olika. Och i detta fall hade du fel"
    Vad hade jag fel om?

    SvaraRadera
  53. Är det inte en konstig slump att antalet ja-röster på stämman blev exakt så många som behövdes för en ombildning?

    De sista människor man ska lita på är de som vill ombilda en fastighet där man får köpa sin lägenhet till underpris.

    Det här ombildningsförsöket har verkligen förstört mycket. Den trivsel som har varit så typisk för huset är borta. Jag vill inte längre träffa vissa grannar i hissen eller tvättstugan. Går omvägar för att slippa se dem. Hur ska det gå att bo kvar?
    Ska flytta så fort det här är över.

    SvaraRadera
  54. Till Lise
    Fattar inte riktigt vad du menar med kollen av röstningen i ditt inlägg tidigare: "kontrollen ligger inte heller på styrelsen - utan på rösträknare och protokolljusterare". Men hallå - av dessa två är en medlem i styrelsen. Och hade de varit lite smarta hade de skaffat sig en hel hög med goodwill genom att låta någon nej-sägare vara den ena rösträknaren/justeraren, typ 'titta vad vi är öppensinnade, tar in en från motparten så att alla ser att det går schysst till'. Men så smarta är de inte.

    SvaraRadera
  55. "Besviken" skrev "Chansen att få igen pengarna den dag man flyttar är stor.

    "Om man dör får barnen något att ärva."
    [----]"Eventuella skulder ärvs däremot inte."

    Det sista du skriver om att skulder inte ärvs får du nog plugga vidare innan du lämnar in handduken och vill ge dina barn något gott i arv.

    Ok 'chansen NÄR man flyttar'...vart då får man fråga?:

    ska man sitta under en gammal barrig gran med en påse sedlar tryckta mot magen?

    Och dina barn får ett arv! Ja det är väl skönt.

    Men vad får detta samhällets framtida barn för arv, att kunna bosätta sig i, när antalet hyresrätter hela tiden minskar?

    (som 18åring är det inte lätt med vare sig boende eller ekonomi, eller ta lån för att köpa sig en bostadsrätt.)

    "Besviken" - ta och köp dig en annan BR men inte här då om nu barnen dina ska få något fint och dyrbart att ärva. Ett guldbälte 24 carat med infattade blå diamanter, några härliga kilo tungt,direkt runt midjan är kanske ett bättre alternativ? Som arvegods.

    Var inte så säker på att folk kommer vallfärda till dessa öststatsliknande höghuskaserner (ja jag håller med om liknaden) och köpa lägenheter - iaf inte till så saftigt pris, är du säker på det "Besviken"?



    Ytterst är vi, jag och min man inte intresserade att 'göra' klipp.

    Även då vi har möjlighet till det, 'grova' pengar m.a.o.

    Pengar vill vi inte låna, det har vi redan
    vad kommer denna pengaklipps gamflocken ifrån?,

    Inte heller bo kvar under Ånghästens evenuella framtida 'styre' .

    Nej här vill vi leva här vill vi bo. Har vill vi att våra barn ska bo!

    I allmännyttan - (Stockholmshem) - som har mest nöjda hyregäster!!! (enl undersökning)

    SvaraRadera
  56. Håller med kommentaren 00.30. Jag tror att det största felet köpivrarna gör är att tro att våra sovjetliknande hus i ett slag blir så otroligt mycket mer populära bara för att de skulle bli bostadssrätter. Hur kan man vara så säker på att folk i drivor ska komma hit och köa för att få köpa till marknadsvärde? Man borde istället ta varning av att folk som försökt byta sina lägenheter ibland fått vänta i flera år. Det kan ju ge en vink om att priset inte skulle bli lika högt som i t.ex. Sofo.

    SvaraRadera